23 december 2016

Contentmarketing: de strategie

Goede contentmarketing kan veel opleveren. Meer verkeer op de website, meer klanten en voornamelijk meer leads. Maar de vraag die de grootste rol speelt bij contentmarketing  is: “waar gaan we het over hebben?”

Voordat u begint aan contentmarketing is het belangrijk dat er een duidelijke strategie is. Van alles gaan posten, in de veronderstelling dat dit iets gaat opleveren, werkt niet.  Ga daarom eerst eens rustig zitten en behandel de volgende punten:

  • Bepaal de eigen stijl
    Is uw bedrijf formeel of juist meer informeel, informerend of juist meer activerend. Denk hier over na en zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie deze stijl kent en toepast in alle uitingen.
  • Bereik de juiste mensen
    Vaak wordt er al een goede weg bewandeld maar het is belangrijk dat ook echt de personen worden bereikt, die bereikt moeten worden. Om een duidelijk en compleet van de doelgroep te krijgen, kan een ijkpersoon de oplossing bieden.
  • Zorg ervoor dat het verhaal compleet is
    Er is, als het goed is, al nagedacht over hoe het bedrijf zichzelf wil presenteren. Is het doel om naast de doelgroep informeren, ze ook te vermaken. Zorg er dan voor dat alle doelen gerepresenteerd wordt, voor een complete beleving van het bedrijf.
  • Zet de juiste kanalen in
    Doe onderzoek naar de doelgroep, welke kanalen gebruiken ze en wanneer. Zodra dit duidelijk op papier staat, kunnen er keuzes worden gemaakt. Het is beter om twee kanalen up-to-date te houden dan vijf kanalen allemaal maar half bij te houden.
  • Denk aan de toekomst
    Voordat er wordt begonnen aan contentmarketing is er, als het goed is, een duidelijk doel geformuleerd en hoe er uiteindelijk wordt gemeten of dit doel behaald is. Wanneer deze doelen zijn bereikt is het belangrijk om nieuwe (haalbare) doelen te stellen en deze weg te blijven volgen.

Vergeet niet dat contentmarketing pas op de lange termijn zichtbaar effect heeft. Dus wees niet teleurgesteld als het resultaat niet direct zichtbaar is, wanneer contentmarketing op de juiste manier wordt gebruikt levert het veel op. 


Ga naar boven