2 november 2016

Hoe belangrijk is de laagste prijs?

Hoewel prijsvechters het retaillandschap online blijven opschudden, kiest slechts 15 procent van de consumenten altijd voor de laagste prijs. Hieruit zou u kunnen afleiden dat consumenten met veel meer te beinvloeden zijn dan behalve de prijs.

Belangrijke factoren die van invloed blijken te zijn, zijn vooral gemak en service tijdens het aankoopproces. Dit is voor ongeveer 38 procent en 23 procent van de consumenten om af te haken. Consumenten vinden het gebrek aan service na aankoop minder zwaar wegen (13 procent). Een factor die wel hoog scoort zijn de aanvullende kosten voor verzending en/of belastingen (43 procent).

Al deze cijfers komen voort uit het onderzoek Transforming Shoppers into Engaged Collaborateurs van Tata Consultancy Services en RIS. Dit onderzoek baseert zich op de Amerikaanse markt.

 

Het mag al lang geen verrassing meer zijn dat wij als consumenten graag shoppen. Ongeveer 59 procent van de mensen stapt minstens twee maal per week een winkel binnen. Daarnaast blijkt ongeveer één derde minstens eens per dag online te winkelen.

De factoren die vervolgens invloed hebben op de keuze van de consument verschilt per omgeving en per consument. Toch vindt zo’n 72 procent van de mensen het productaanbod van een fysieke winkel van erg groot belang. Voor online shoppers blijkt die slechts 63 procent te zijn. Een van de verklaringen hiervoor zouden kunnen zijn dat offline bezoekers meer moeite moeten doen voor een bezoek, waarna een tegenvallend bezoek dan ook zwaarder zal wegen.

Waar het winkelend publiek nu echt het meest tevreden is komt ook nog aan bod in dit onderzoek. Zo blijk dat de consumenten die online winkelen het vaakst tevreden zijn. Hierna volgt de fysieke winkel op de tweede plaats waarn mobiel volgt. Op mobiel gebied is dan ook nog veel te winnen!

Het volledige onderzoek Transforming Shoppers into Engaged Collaborateurs van Tata Consultancy Services en RIS is hier te downloaden.


Ga naar boven