16 november 2016

Maak van uw medewerkers de ambassadeurs van uw bedrijf!

Als bedrijf of merk is het slim om een samenwerking aan te gaan met influencers. Naast deze samenwerkingsverbanden kunt u ook zeker gaan kijken naar verbanden binnen uw eigen organisatie. Uw medewerkers hebben juist veel kennis over het bedrijf en een visie over hoe het bedrijf op de markt neergezet kan worden. Maak medewerkers de ambassadeurs van uw bedrijf.

Een van de manieren om medewerkers in te zetten is in de vorm van een employee advocacy-programma. Hiermee zet u het personeel in om over het merk te laten praten op social media. Medewerkers plaatsen social media berichten, die het bedrijf geschreven heeft, en delen dit met hun persoonlijke volgers.

Employee advocacy draagt bij aan het werven van nieuwe klanten en het verhogen van de omzet. Vaak gaat employee advocacy niet veel verder dan het kopiëren en plakken van content door medewerkers van een bedrijf. Medewerkers worden mini-marketeers voor een bedrijf en zorgen ze voor marketinguitlatingen zonder een enige vorm van authenticiteit. In plaats van employee advocacy kan je uw personeel zelf content laten maken. Leer mensen social media te gebruiken voor conversaties en laat ze nadenken over de authenticiteit van hun berichten. Dit noemen we employee generated content.

Microsoft Nederland deed dit tijdens de lancering van Windows 8. Het bedrijf liet haar personeel in conversatie gaan met de klanten. Vanuit hun persoonlijke accounts gingen medewerkers in gesprek op social media. Niet om problemen op te lossen, maar om te reageren op dingen als twijfels, de blije klanten of om te bedanken.

Zijn uw medewerkers actief op social media en slagen ze in het voeren van online conversaties? Dan is er nu een mooie groep van influencers. Ze maken hun eigen verhaal, hebben hun eigen visie en creëren content. Sociale kanalen worden het podium van je medewerkers. Zet paid media in om meer mensen te bereiken.
Naast je eigen kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en uw eigen website kunt u naast deze kanalen ook kijken naar betaalde kanalen als websites, betaald social media et cetera.

Als bedrijf zou u dus je eigen medewerkers kunnen gebruiken als influencers via social media. Pak het slim aan en u heeft geen buitenstaander meer nodig.  


Ga naar boven