3 november 2016

Tips voor uw nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief, hoe ziet die eigenlijk uit? Over de opmaak en kleurstelling heeft iedereen natuurlijk een eigen mening, maar er zijn tips die u kunt toepassen om uw nieuwsbrief net iets extra's te geven. Want een goede nieuwsbrief geeft tips, inspireert en zet de lezer aan tot actie. Maar hoe maakt u nu eigenlijk een goede nieuwsbrief? In dit artikel geven wij u vier tips om uw nieuwsbrief te verbeteren. 

1. Zorg voor een opvallende opt-out
Het klinkt misschien flauw, maar zorg er allereerst voor dat uw nieuwe abonnee zich makkelijk kan uitschrijven. Maak meteen duidelijk dat er een opt-out in uw nieuwsbrief zit en waar hij aangeklikt kan worden. Dat kweekt goodwill en vertrouwen bij de ontvanger, zeker als hij erachter komt dat uw brief toch niet relevant voor hem is. Het echte voordeel voor uw zit hem in de open-/clickrate: deze zal aanzienlijk toenemen als er in uw lijst zo min mogelijk mensen staan ingeschreven die geen interesse hebben in uw producten of diensten. 

2. Maak de opmaak uitnodigend
Zorg ervoor dat uw teksten helder en toegankelijk zijn geschreven. Vermijd wollige, lange zinnen en vakjargon; kies voor kort en bondig. Let er daarnaast op dat uw afbeeldingen en teksten goed leesbaar zijn op uw mobiel of computer. 

Gebruik uw logo en huisstijl zodat mensen die uw bedrijf kennen de brief meteen kunnen plaatsen. En zet de contactinfo duidelijk in uw nieuwsbrief.

3. Bepaal uw doel
Stel uzelf de vraag wat u met uw nieuwsbrief wilt bereiken. Wilt u naamsbekendheid creëren, mensen naar uw webwinkel doorlinken of tot een andere actie aanzetten? Zet dit voor uzelf duidelijk in kaart!  

Bepaal uw doelgroep! Denk vanuit hier goed na hoe u deze groep wilt benaderen.  Weet wat uw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt. 

Als u wilt dat ontvangers reageren, zorg er dan ook voor dat de links die u in uw brief opneemt, werken. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: Klik hier voor productinformatie of: klik hier als u gebeld wilt worden.

4. Wees persoonlijk
Spreek de ontvangers persoonlijk aan en gebruik daarvoor de informatie die u van ze hebt. Hebben ze kinderen op de lagere school, dan kunt u zich hier op richten. Gebruik daarnaast geen no-reply adres. Op deze manier kan een consument altijd reageren op uw nieuwsbrief.  Dit komt niet alleen sympathieker over maar kan ook zeer zinvolle feedback opleveren.

 


Ga naar boven