26 november 2016

Worden er weer online records gebroken?

De laatste twee maanden van het jaar zijn zeer drukke maanden voor de retail sector. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst, de maanden november en december zijn goed voor een groot deel van de jaarlijkse omzet.

Nederlanders kopen steeds vaker goederen en diensten online. In 2015 kocht 71% van de Nederlanders online. Dit is in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld. Per aankoop wordt er meestal tussen de 100 en de 500 euro uitgegeven. In de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd: van ruim 5.000 begin 2007 naar bijna 30.000 begin 2015. Nederlanders kopen steeds vaker online om tijd te besparen. Ze hoeven niet meer naar de fysieke winkel toe en krijgen de pakketjes die ze willen thuis gestuurd.

Vorige week zagen we al dat Singles Day in China zo groot is geworden, dat het vrijwel alle online records heeft gebroken. Singles Day leverde ongeveer 20 miljard op in China. Gisteren (24-11) lanceerde wij samen met Loavies Green Thursday, de dag voor Black Friday met extra kortingen en vandaag (25-11) is Black Friday in volle gang. Veel winkels geven extra hoge kortingen en houden een soort van uitverkoop gedurende het hele weekend. In Nederland stegen de verkopen in 2015 met 118% op Black Friday. De zaterdag erna is dat 90% en op zondag en op Cyber Monday is het 121%. Één vijfde deel van deze aankopen werd gedaan via mobiele apparaten. Na deze drukke dagen volgen in Nederland nog de feestdagen Sinterklaas en Kerstmis. Hier zullen veel consumenten al op voorhand aankopen voor doen, maar zij voegen zeker iets toe aan de totale drukte rondom de laatste maanden van het jaar.

Volgens Adobe is een bijkomende trend het shopgedrag via de winkelapp. Niet alleen veel meer mensen gebruiken een app om te winkelen, maar de meeste mensen winkelen ook steeds langer via een mobiele app. Met een app kan je makkelijk en onderweg je bestelling uitzoeken en betalen zonder dat je aan een desktop vast zit. Wij lanceren binnenkort ook onze eigen AfterPay app. Met deze mobiele app wordt het voor de consument nog vele malen makkelijker en overzichtelijker om aankopen te betalen. Zo hoeven ze alleen maar in te loggen om inzicht te krijgen in welke betalingen er nog open staan en hoeveel tijd  ze nog hebben voordat ze moeten betalen.

Zoals al duidelijk, november en december zijn belangrijke maanden voor de omzet van veel bedrijven, wij wensen u dan ook alvast veel succes met het runnen van uw eigen business en vergeet vooral zelf ook niet een cadeautje te kopen!

 


Ga naar boven