12 februari 2017

12 procent van de uitgaven komt bij webwinkels terecht

Van alle bestedingen aan producten in de Randstad komt bijna 12 procent (wat omgerekend neerkomt op 5,2 miljard euro) terecht bij webwinkels. Dit bedrag staat gelijk aan alle bestedingen in de winkels van Amsterdam. Deze gegevens zijn gebleken uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2016 van I&O Research en DTNP.

De hoeveelheid online bestedingen is de laatse vijf jaar bijna verdubbeld. Zo bedroeg in 2011 het aandeel van dagelijkse boodschappen in online bestedingen slechts 0,8 procent, inmiddels is dit gestegen naar 1,6 procent. Deze resultaten zijn niet verassend als u zich bedenkt dat het internet (met ruim 32.000 winkels) zich kwalificieert als het grootste winkelgebied van Nederland.

Het aandeel van niet dagelijkse aankopen (zoals kleding,elektronica, etc.) in de uitgaven op het internet is tevens gestegen van 11 procent in 2011 naar 21,6 procent in 2016. Deze groei is voornamelijk aangezet door jongeren, deze groep consumenten koopt volgens het onderzoek veel online.

Ook het online doen van boodschappen wint aan marktaandeel in diverse gemeenten. Amersfoort is hierbij koploper met percentages van 3 tot 4 procent. Onderzoekers van het Randstad Koopstromenonderzoek geven aan dat deze groei mede aangezet wordt door de komst van online supermarkt 'Picnic'. 

De hoeveelheid bestedingen verschilt echter wel sterk per branche. Mediaproducten en Elektronica zijn online het meest gewild. Hiernaast worden mode- en luxeproducten veel online gekocht. Pure webwinkels zoals Zalando en Wehkamp zijn in deze laatste productgroep het meest gewild onder Randstadders.

Ondanks de groei van het internet vinden onderzoekers het verassend dat winkels in winkelgebieden nog zoveel omzet weten te binden.

Het Koopstromenonderzoek 2016 is uitgevoerd in opdracht van provincies Noord-Holland. Zuid-Holland en Utrecht.  


Ga naar boven