5 don'ts voor uw social media

De algemene stelregel op sociale media: denk na voordat u iets post. Alleen maar borstklopperij wordt niet geloofd én niet gewaardeerd. Beheers uw impulsen. Oftewel: u bent veel meer én veel langer zichtbaar dan u in eerste instantie misschien denkt. Onderstaande 5 don'ts kunnen u helpen grote missers te voorkomen.

Don’ts

#1 Alle mogelijke media inzetten

Het aanbod aan sociale media is gigantisch en stopt niet bij LinkedIn. Behalve Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en Pinterest, kunt u ook nog kijken naar de mogelijkheden bij bijvoorbeeld Periscope, Tumblr, Google+ of andere platformen.

Moet u alle deze media inzetten zodat elke internetter ergens uw merk tegenkomt? Geen goed plan. Het resultaat weegt zelden op tegen de gevraagde inspanning die ertegenover staat. Kies liever 3 of 4 media

#2 De automatische piloot inschakelen

Er zijn ongelofelijk veel manieren om sociale media te automatiseren. De meeste zijn handig en besparen tijd maar gebruik ze behoedzaam. Als u vol op de automaat gaat, gaat de onderscheidende stijl van u merk verloren. Zorg ervoor dat uw posts persoonlijk blijven.

#3 Klanten negeren

Als u berichten plaatst die interactie met uw klanten als doel hebben, kunt u de reacties van klanten natuurlijk niet negeren. Contact is immers het doel van uw posts; als die interactie komt moet u daar blij mee zijn en dat ook laten merken. Vragen van klanten onbeantwoord laten is gênant en toont weinig interesse in uw volgers. Vragen en commentaar beantwoorden biedt de kans klanten aan u te binden.

#4 Uw eigen berichten liken

Natuurlijk vindt u uw eigen posts leuk. Maar dat betekent niet dat u ze moet liken of als ‘favorite’ moet bestempelen. Dat komt vrij krampachtig en wanhopig over. Stimuleer wel dat medewerkers en collega’s uw berichten liken en delen. 

 #5 Politieke mening geven

Sommige merken zijn op hun online platforms nogal afgedreven van hun primaire doel: producten en diensten leveren aan klanten. Een standpunt innemen over het vluchtelingenquotum of politieke uitspraken doen, het kan zomaar verkeerd uitpakken en je bedrijf schade toebrengen. Bewaar zulke meningen liever voor verjaardagsfeesten