Fysieke winkel populair bij decemberaankopen

Tijdens de feestdagen trekken consumenten er massaal op uit om naar een fysieke winkel te gaan. Meer dan gedurende de rest van jaar bezoeken consumenten de winkelstraten. Snelle verzending en klantrecensies zijn een must voor webwinkels tijdens dit seizoen. Met name platformwebsites doen het goed tijdens de feestdagen, zo is gebleken uit onderzoek van Deloitte.

Nederlandse consumenten hebben vergeleken met andere Europese landen de meeste waardering voor fysieke winkels tijdens de decemberdagen. De sfeer die de fysieke winkel met zich meebrengt wordt drie keer hoger gewaardeerd door Nederlanders dan door andere Europeanen. Er zit overigens wel verschil in voorkeur voor fysieke en online winkels als het aankomt op productcategorieën. Met name voor speelgoed, fashion en etenswaren gaan Nederlanders naar een fysieke winkel. Wearables, films en muziek worden het meest online aangeschaft.

Van alle uitgaven tijdens de feestdagen geven Nederlanders 22% uit aan Sinterklaas en 52% aan Kerst. Meer dan 60% van deze uitgaven wordt gedaan tussen eind november en 15 december. Na 15 december zijn het voornamelijk mannen en jonge consumenten van 18-34 jaar die nog aankopen doen voor de feestdagen. Deze categorie is meer dan bereid om extra kosten te betalen voor same-day-delivery. Van alle consumenten in de leeftijdscategorie 18-34 jaar is 75% bereid tot € 8,- te betalen voor bezorging op de dag van aankoop. Buiten het feestseizoen is 50-60% van deze groep consumenten hiertoe bereid, maar dan tot een bedrag van € 4,-.

Lees hier het volledige onderzoek: Deloitte Christmas survey 2017