Geef je webshop een boost

Er komen steeds meer webshops bij in de e-commercemarkt. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw webshop opvalt? Lees de 6 methodes die jouw webshop een boost geven en zorg ervoor dat jouw business groeit!

1. Ga internationaal

Het wordt steeds makkelijker om je webshop uit te breiden naar andere landen. Als je de distributie hebt geregeld heb je alleen nog iemand nodig die de content op je website vertaalt. Zo is bijvoorbeeld België een interessante markt waar over het algemeen vrij eenvoudig een extra stuk omzet gepakt kan worden. Het belangrijkste hiervoor is dat de verzendkosten zo laag mogelijk zijn. Naast België kan AfterPay in veel gevallen ook aangeboden worden in Duitsland. Dus, verleg die grenzen!

 2. Breng eigen producten op de markt

Het kan slim zijn om naast de A-merken die je in je webshop verkoopt ook B-merken te verkopen. Wanneer je eigen producten op de markt brengt, worden je marges vele malen hoger doordat de tussenleverancier of groothandel wegvalt. Hierdoor is het ook gemakkelijker om B2B-zaken te doen, omdat je meer met je prijzen kunt schuiven. Door bijvoorbeeld Alibaba is het heel eenvoudig om contact te hebben met leveranciers in Azië. Je kunt eerst een sample op laten sturen en beginnen met een klein aantal orders. Je moet wel oppassen dat je jouw leveranciers niet meteen uit de markt prijst, want dan kunnen er mogelijk conflicten ontstaan.

 3. Word groothandel of distribiteur

Wanneer je merkt dat marges en prijzen onder druk komen te staan, kan het een idee zijn om zelf ook groothandel te worden en zo een nieuwe doelgroep aan te boren. Het is relatief eenvoudig om binnen je bestaande webshop-CMS een aparte B2B-login te realiseren met daarin andere prijzen. Doordat de orderwaarde bij B2B vaak een stuk hoger is, heb je meer ruimte om te spelen met de prijs. Verkoop je grote, bekende merken in jouw webshop? Dan kun je dit merk vragen of jij distributeur in Nederland of jouw regio mag worden.

4. Speel met EMD’s in op niches binnen jouw branche

Word goed vindbaar in niches met EMD’s (exact match domains). Hier is onder andere een Coolblue groot mee geworden. Je probeert dan met EMD’s snel hoog te ranken op bepaalde zoekwoorden. Het is relatief eenvoudig om binnen Magento of WooCommerce met een ‘multistore-functie’ te werken. Maak een kopie van je webshop en voer hier een bepaald deel van het assortiment in. Het is voor de werking wel belangrijk dat deze EMD’s van sterke backlinkprofielen voorzien worden. Het is verstandig om vooraf een zoekwoordonderzoek te doen om te kijken of er wel echt op de woorden van het domein wordt gezocht.

5. Word autoriteit binnen jouw doelgroep

Veel e-commercebedrijven hebben een brede doelgroep. Wanneer je het op prijs van je concurrenten kan winnen, is dat geen probleem. Maar als dat niet zo is, dan kun je beter luisteren naar de uitspraak ‘Wie alles kiest, kiest niks’. Definieer jouw doelgroep duidelijk en zorg dat je juist voor die doelgroep overal zichtbaar bent op alle kanalen. Door dit strak neer te zetten kun je ook meer met branding doen en zorg je ervoor dat je klanten voor langere duur aan je bindt.

 6. Maak van je klant een fan

Om een klant fan te maken moet je de verwachting die de klant heeft overtreffen. Dit kun je onder andere doen door gratis producten te geven. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop met kookspullen hebt, kun je een kookboekje (laten) schrijven met daarin leuke recepten en deze met de bestellingen meesturen. Dit kookboek is dan ook een mooie manier om verschillende producten uit je webshop aan te prijzen, maar het hoofddoel moet wel klantenbinding zijn. Het kan ook door alleen kortingscodes mee te geven, hier wordt alleen niet snel meer genoegen mee genomen. 

Bron: Frankwatching