Marktaandeel AfterPay stijgt ook in Q3 2017

Het marktaandeel van AfterPay steeg in Q3 2017 van 8% naar 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is een stijging van 50%. Zo bleek uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor. Consumenten deden 23% van alle uitgaven in Q3 online, vorig jaar was dit 21%. Verder heeft de consument in Q3 van 2017 voor 5 miljard euro aan online bestedingen gedaan, wat 14% hoger is ten opzichte van Q3 in 2016. Deze online aankopen zijn uitgevoerd door 11,1 miljoen online kopers.

De Nederlandse consument kiest het vaakst voor betalen met iDEAL. Het marktaandeel van AfterPay steeg het afgelopen kwartaal van 8% naar 12% ten opzichte van Q3 in 2016. AfterPay zag haar marktaandeel groeien zowel in online bestedingen, als in online aankopen. Het gebruik van acceptgiro is met 2% gedaald. De meeste online aankopen in Q3 van 2017 zijn gedaan via een laptop, namelijk 52%. Daarnaast is een duidelijke daling te zien in het gebruik van een desktop bij online aankopen. Het gebruik van een smartphone bij online aankopen is sterk gestegen ten opzichte van Q3 in 2016, de online aankopen via een tablet bleven gelijk. 

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd door Thuiswinkel.org, GfK en PostNL en geeft inzicht in de Nederlandse B2C e-commercemarkt. Qua producten werden in Q3 de meeste online aankopen gedaan in de categorie Kleding (23%). De meeste groei was te zien in het segment Schoenen & Personal Lifestyle (+51%) en Health en Beauty (+47%). Online werd aan diensten het vaakst geld online geld besteed in de categorie Tickets voor Attracties en Evenementen, namelijk 61%. Onder de diensten was de meeste groei te zien bij het segment Pakketreizen, namelijk een groei van 26%. 

Bron: Thuiswinkel.org