Sinterklaas shopt steeds meer online

Sinterklaas heeft ook dit jaar weer enthousiast geshopt bij Nederlandse webwinkels. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond is er online €358 miljoen besteed aan sinterklaascadeaus. Hiermee heeft Sint gezorgd voor een 31% hogere weekomzet dan gemiddeld in 2017, zo bleek uit onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL.

De vele relatief nieuwe koopevents eind november zijn een belangrijke stimulans geweest voor alle aankopen rondom de feestdagen. Steeds meer webwinkels spelen in op dagen als Black Friday en Cyber Monday. Dit jaar zijn hier ook het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november en Green Thursday op de dag voor Black Friday bij gekomen. Deze dagen en de publiciteit daaromheen waren voor de consument een extra duwtje in de rug om tijdig de sinterklaasaankopen te doen. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat de feestdagendrukte beter verspreid was. 

Eén op de drie cadeaus online gekocht

Uit onderzoek van ING blijkt dat ruim één op de drie sinterklaascadeaus via internet wordt gekocht. Met name jongeren kiezen vaker dan vorig jaar voor online aankopen, maar ook onder oudere ‘hulpsinterklazen’ stijgt het aantal online aankopen. Ruim de helft van de dertigers koopt cadeautjes met sinterklaas, maar ook twintigers en veertigers kopen vaak sinterklaascadeaus.

Het succes van Sinterklaas

Hoe komt het toch dat Sinterklaas jaar op jaar zo succesvol blijft? Op de eerste plaats heeft hij een duidelijk doel: alle kinderen in Nederland gelukkig maken op 5 december. Daarnaast maakt Sint volop gebruik van actuele trends zoals big data en personalisatie. In zijn grote boek heeft hij allemaal gegevens staan over alle kinderen; als dat geen big data is... En daarnaast gebruikt hij deze data om kinderen persoonlijk aan te spreken in de vorm van een gedicht en krijgen ze het cadeau dat ze het liefste wilde krijgen. Verder doet Sinterklaas ook aan storytelling, elk jaar speelt zich weer een ander verhaal af rondom de Sint. Dit verhaal wordt vervolgens door verschillende mensen verspreid via diverse kanalen. Conclusie: leer van Sinterklaas!

Bronnen: Thuiswinkel.org, Emerce.nl, Marketingfacts.nl