16 maart 2017

Tools voor de toepassing van Big Data binnen online marketing

In dit artikel worden u vijf tools aangereikt waarmee u de toepasbaarheid van Big Data binnen uw online marketing beleid kunt vergroten.

Deze technieken bieden de mogelijkheid om een grote hoeveelheid data terug te filteren tot relevante bevindingen waarmee u uw dienst of product verder kunt verbeteren.

1. Het juiste gebruik van Remarketing of Retargeting

Door middel van de nieuwe cookiewet kunt u gemakkelijk achterhalen wat uw klant interessant vindt. Pas uw remarketing dan ook tactisch aan op het gedrag van de klant. Denk hierbij aan het specifieke gedrag op uw website. Wanneer uw klant na enige tijd getwijfeld te hebben er toch voor kiest het product niet te kopen kunt u deze alsnog overhalen door te adverteren met extra korting. Wanneer uw klant wel is overgegaan tot een aankoop kunt u deze overhalen nog meer bij te kopen door te adverteren met relevante aanvullende artikelen.

2. Welke weg bewandelt uw klant?

Het in kaart brengen van de route die u klant aflegt in haar of zijn aankoop kan u meer inzicht verschaffen over bijvoorbeeld de fase waarin de aandacht van de klant getrokken wordt of wanneer deze contact zoekt met u als aanbieder.

3. Koppel de locatie aan de klantbehoefte

U als aanbieder kan slim inspelen op de behoeften van de klant door de locatie mee te nemen in uw communicatie. Zo heeft een campagne van studentenartikelen op een universiteitscampus vermoedelijk meer impact dan het gebruik van dezelfde campagne in een ziekenhuis.

4. Het inrichten van uw website naar de wensen van de klant

Hoewel deze techniek nog in de steigers staat is het niet slecht om na te denken hoe u als aanbieder de website nog beter kan vormen naar de klant. Het verminderen van ruis en het direct aanbieden van relevante content voor de desbetreffende klant kan mogelijk zeer waardevol zijn.

6. Het succesvol gebruik van Serendipity Marketing

Dit is een techniek die in de juiste vorm zeer effectief kan zijn. Omdat deze manier van adverteren afhankelijk is van het toeval blijft het echter een ingewikkeld concept. De kwestie is om als aanbieder de onverwachte relevantie voor de consument te achterhalen. Dit vergt een uitgekiend gebruik van de juiste data over de gebruiker.

Dit zijn allemaal zeer interessante ontwikkelingen om u uw klant beter te laten begrijpen en de klant te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. 


Ga naar boven