Voorbereiden op de drukste tijd van het jaar

De komende periode is traditioneel de drukste periode in de retail. Vanaf eind november starten consumenten met de voorbereiding op de feestdagen, wat elk jaar weer garant staat voor een piek in het shoppingseizoen. Het aftellen kan dus al beginnen! Een goede voorbereiding is het halve werk, maar waar moet je als webwinkel eigenlijk allemaal aan denken?

1. Zorg dat je webshop de grote aantallen aankan
Het ergste wat er voor je webwinkel kan gebeuren tijdens deze drukste periode van het jaar, is dat deze offline knalt. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je webwinkel het grote aantal orders ook kan verwerken. Vorig jaar had namelijk 36% van de retailers in de UK moeite met het op tijd klaarmaken van hun website voor deze drukke periode.

2. Landingspagina
Consumenten vinden het fijn wanneer ze bij een webwinkel een duidelijke landingspagina kunnen bekijken met daarop aanbiedingen specifiek voor de feestdagen. Wanneer de consument niet duidelijk kan zien welke speciale aanbiedingen er zijn, zal deze sneller overstappen naar een andere webwinkel.

Om urgentie te creëren en de consument nog meer te triggeren is een countdown op de landingspagina een goed middel. Tel bijvoorbeeld af tot het moment van de aanbiedingen of laat zien hoeveel uren de aanbiedingen nog geldig zijn.

3. Denk aan mobiel
Steeds meer aankopen worden gedaan vanaf een smartphone. Het is daarom van belang om hier rekening mee te houden in de voorbereiding op de feestdagen. Een makkelijke manier om de mobielvriendelijkheid van een website te testen is Google’s mobielvriendelijke test. Hier staan ook tips voor het optimaliseren van je website voor mobiel.

4. Spreiden
Het kan slim zijn om je aanbiedingen te spreiden, zodat je het voor de consument gemakkelijker maakt. Gooi dus niet al je aanbiedingen op één moment live, maar spreidt deze over meerdere dagen. Wanneer je alles in één keer zou doen, krijgt de consument last van keuzestress. Door de aanbiedingen te verspreiden zal de consument uiteindelijk meer aankopen bij je doen.

5. Denk ook aan andere zaken!
Niet alleen de webwinkel zelf, maar ook de zaken daaromheen verdienen aandacht. Wees transparant over verzending en levertijd. Zo weten consumenten wat ze kunnen verwachten. Om voor meer conversie te zorgen is het een aanrader je aanbiedingen te laten vermelden op andere websites. Vaak zijn er aparte websites die kortingen verzamelen speciaal voor dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Dit kan zorgen voor extra bezoekers en dus meer conversie.