8 juni 2018

30% meer AfterPay-gebruikers Q1 2018

Nederland heeft in totaal 11,77 miljoen online shoppende consumenten. Steeds meer van deze consumenten kiezen voor achteraf betalen. Van alle online shoppers in Nederland heeft 13% minimaal één online aankoop achteraf betaald met AfterPay in Q1 2018.

Voor- en nadelen online shoppen
Vandaag werd de Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2018 gepresenteerd. Dit gezamenlijk onderzoek van GfK, PostNL en Thuiswinkel.org geeft inzicht online consumentenbestedingen. Het aantal online aankopen is ten opzichte van Q1 2017 gestegen met 17%. Als grootste voordeel van online shoppen wordt het gemak om thuis te bestellen genoemd. Het grootste nadeel is het niet kunnen zien of voelen van een product.

Steeds meer consumenten betalen achteraf
Het aantal consumenten dat minimaal één online aankoop achteraf betaalde met AfterPay steeg met 30%. In Q1 2017 was dit 10% van de online shoppers, dit jaar was dit 13%. Van alle online aankopen in het eerste kwartaal van dit jaar werd 4% betaald met AfterPay. Betalen via een acceptgiro of met contant geld wordt steeds minder gedaan, dit geldt ook voor betalen via een machtiging.

Per aankoop werd iets minder uitgegeven dan vorig jaar, het aantal aankopen steeg wel. De gemiddelde online shopper deed 4,4 online aankopen in het eerste kwartaal van dit jaar, dat is een groei van 10%. Het aantal online aankopen steeg het meest in de Food/Nearfood (+45%) en Vliegtickets & Accommodaties (+34%).

Smartphone blijft toenemen in populariteit
De smartphone wordt steeds vaker gebruikt om online aankopen te doen. Van alle online shoppers deed 30% minstens één online aankoop met een smartphone. De smartphone is het enige device met een toename in aankopen. Het aantal aankopen vanaf een desktop of laptop nam af, aankopen via tablet bleven gelijk.


Ga naar boven