20 december 2018

Black Friday pakt 72% hoger uit dan een normale vrijdag

Black Friday, een uit Amerika overgewaaid fenomeen, neemt ieder jaar toe in populariteit in Europa. De voornaamste reden die consumenten aangeven om te shoppen tijdens Black Friday is de korting op producten. Er werd op deze dag veel geshopt via websites van aanbieders, apps en social media. Dit jaar werden er 3,5 miljoen iDEAL transacties uitgevoerd. Dit is een stijging van 47% ten opzichte van 2017. Ingenico heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag in Europa tijdens Black Friday, we nemen je graag mee in de belangrijkste inzichten.

Korting is voor Nederlanders erg belangrijk, maar liefst 43% laat een aankoop op Black Friday afhangen van de productprijs. Wel wordt er in twijfel getrokken of de gegeven korting helemaal eerlijk is. De Nederlandse consument denkt dat retailers de oorspronkelijke prijs voor Black Friday verhogen. Dat korting belangrijk is blijkt uit het feit dat 48% van de consumenten wacht met het doen van een aankoop tot Black Friday. Dit jaar was maar liefst 40% van de Nederlanders van plan om op Black Friday online te gaan shoppen. Op deze dag kocht 46% iets voor zichzelf, dit waren met name mannen. 

In Europa pakte Black Friday gemiddeld 72 procent hoger uit dan een normale vrijdag. In Nederland was Black Friday goed voor een online omzet van €275,5 miljoen. Nederlanders hebben dit jaar op Black Friday ook veel gewinkeld bij kleine, gespecialiseerde winkels, 26% verkiest deze boven de grote ketens. Nederlanders hebben tijdens Black Friday het meeste direct via de website van de aanbieder, een app of via social media geshopt. Opvallend is dat er ook een stijging is van het plaatsen van een order met spraakassistenten Alexa en Google Home, 6% van de Nederlanders maakte hier gebruik van. Van de op Black Friday gekochte aankopen gaat 12% retour. Mannen retourneren meer dan vrouwen, 14% geeft hiervan aan een aankoop te hebben geretourneerd, tegen 9% van de Nederlandse vrouwen.


Ga naar boven