19 juli 2018

Consument stelt steeds meer eisen aan bezorging

Consumenten stellen steeds meer eisen aan de bezorgopties die retailers hen bieden. Het is zelfs zo dat de helft van de consumenten de online winkelmand verlaat als de aangeboden bezorgopties niet aan hun wensen voldoen. Voor het behouden en aantrekken van nieuwe consumenten is het voor retailers simpelweg niet meer verantwoord om hun bezorgingsmanagement links te laten liggen. Dit blijkt uit het rapport van MetaPack genaamd ‘Unboxing Europe’s Future Delivery Landscape’.

1-uursbezorging

Eén van die eisen die consumenten stellen is een snelle bezorging. Hoewel next-day delivery of same-day delivery inmiddels al door vele webshops wordt aangeboden, is dit voor de consument nog niet genoeg. Zo geeft 54% van de consumenten aan 1-uursbezorging te verwachten in grootstedelijke gebieden. Verder wil 15% de vrijheid hebben om een andere afspraak te maken voor het bezorgmoment. Eén derde van de consumenten is zelfs bereid extra te betalen wanneer dat zou betekenen dat ze zelf hun gewenste bezorgmoment kunnen kiezen.

UPS of PostNL?

Ook het vervoerbedrijf is een punt waarop de consument zelf graag een keuze maakt. Zo wil 42% zelf kiezen welk vervoerbedrijf hun product levert. Iets meer dan een kwart wil dat hun producten bezorgd worden op een plek waar ze op dat moment zijn en niet bij een vooraf vastgesteld adres.

Loyale klant

79% van de consumenten ziet graag dat loyale klanten worden beloond. Zo geven ze aan dat loyale klanten kunnen profiteren van snellere of gratis bezorging.

De milieubewuste consument

Bij de bezorging neemt de consument de impact op het milieu ook steeds vaker mee in het achterhoofd. Iets meer dan een kwart hecht waarde aan de impact die de bestelling heeft op het milieu. 47% is zich bewust van de negatieve gevolgen die hun bestellingen hebben voor koolstofemissies en verkeerscongesties. Met het gegeven dat 71% van de consumenten een voorkeur heeft voor een optie waarbij al hun bestellingen in één keer worden geleverd, is het voor retailers belangrijk om een geconsolideerde bezorgingsbenadering te hanteren. Dit zal tot veel steun bij de milieubewuste consument leiden.  


Ga naar boven