21 juni 2018

Consument verkiest lage prijs boven levertijd

Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat Nederlanders bij het online shoppen meer waarde hechten aan een lage prijs dan aan een snelle levering. Drie op de vijf Nederlanders zijn bereid om langer op hun product te wachten als dat een lagere prijs betekent.

Inmiddels biedt bijna elke webshop de next-day-delivery aan. Toch blijkt de levertijd voor de consument niet de doorslaggevende reden te zijn om hun product bij die specifieke webwinkel aan te schaffen. De meeste Nederlanders (64%) vinden het belangrijker om de goedkoopste optie te vinden en vinden het geen probleem om daarvoor langer te wachten. Voor 70 procent van de Nederlanders zijn te hoge verzendkosten de grootste reden om af te haken bij een webwinkel. Ook extra kosten bij het gebruik van een bepaalde betaalmethode en retourkosten zijn een reden om niet bij een webwinkel te shoppen. Het aanbod van betaalmethoden blijkt ook een belangrijke factor, als de favoriete betaalmethode van de consument ontbreekt ziet meer dan de helft dat als reden om af te haken. Wanneer de levertijd te lang duurt haakt een kwart van de Nederlanders af.

De consument vindt een snelle reactie van de klantenservice erg belangrijk. Telefonisch contact blijft voor 66 procent van de Nederlanders de favoriete manier om contact te leggen. WhatsApp heeft een kleine groei doorgemaakt, 16 procent heeft een voorkeur voor dit kanaal. De webbased chatservice krijgt bij 30 procent de voorkeur. Steeds minder mensen kiezen voor contact via e-mail. De meest logische reden hiervoor lijkt dat deze service niet direct genoeg is en je meestal een aantal dagen op het antwoord moet wachten.


Ga naar boven