24 oktober 2018

Emotie heeft veel invloed op aankoopgedrag

De emotionele staat van een mens heeft veel invloed op onze dagelijkse bezigheden en op ons gedrag. Emotie heeft ook invloed op het koopgedrag van mensen. Het kan ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd raken bepaalde producten te kopen of juist niet. Extreme boosheid of blijheid oefent veel invloed uit op ons koopgedrag.

Uit onderzoek van Yoo‚ÄźKyoung Seock en Lauren R. Bailey blijkt dat er ook duidelijk verschil is in hoe mannen en vrouwen online winkelen. Mannen zijn eerder missie- en taakgericht wanneer het gaat om online aankopen. Vrouwen richten zich meer op het ontdekken, vergelijken en beleven. Bij het bekijken van de items online zijn mannen eerder gevoelig voor de presentatie van producten, dit moet het liefst zo ongecompliceerd mogelijk zijn. Bij vrouwen heeft visualisatie die ingaat op hoe het product hun leven verrijkt meer effect. Daarnaast zijn vrouwen eerder gemotiveerd door emoties wanneer het om koopgedrag gaat. Zij zien shoppen als iets leuks en beleven er veel plezier van. Mannen zien winkelen als iets noodzakelijks.

Naast dat ons gedrag invloed heeft op onze emotionele staat, heeft onze lichaamstaal hier ook invloed op. Deze emoties kunnen we herkennen aan de hand van gezichtsuitdrukkingen. Mensen zijn over het algemeen goed in staat deze uitdrukkingen te herkennen en verwerken. Daarnaast zijn we ook goed in het imiteren van gezichtsuitdrukkingen. Dit is onbewust gedrag, maar heeft een belangrijke functie: het kunnen inleven in iemand anders. Dit gedrag wordt gestuurd door spiegelneuronen, dit zijn zenuwcellen die actief worden zodra we het gedrag van iemand anders waarnemen. Spiegelneuronen kunnen ook online worden ingezet. Wanneer iemand lachende mensen bij een online webshop ziet zal die persoon sneller een blij gevoel krijgen. Dit blije gevoel kan ervoor zorgen dat iemand sneller een aankoop doet. Maar vaak is het ook zo dat deze gezichten afleiden waar het echt om draait bij een online shop: producten verkopen.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je de doelgroep bereikt? Online shoppende mannen zijn gevoeliger voor functionele en feitelijke informatie over een product. Vrouwelijke consumenten herkennen zich vaak meer wanneer er een schets van de situatie waarin zij het product kunnen gebruiken wordt weergegeven. Het aanbieden van extra content op social media, in een magazine of het gebruik van productafbeeldingen van hoge kwaliteit werken voor vrouwen vaak ook doorslaggevend.


Ga naar boven