12 oktober 2018

Europese retailers graag naar buitenland

E-commerce retailers in Europa willen graag uitbreiden naar andere Europese landen. De mogelijkheid om een fysieke winkel te openen en groeipotentie in een bepaald land zijn de voornaamste redenen om uit te breiden naar andere Europese landen. Het gebrek aan kennis over de vraag naar producten of diensten vanuit consumenten, de werking van de markt en angst voor fraude worden als voornaamste redenen genoemd om niet uit te breiden naar een ander land. Dit alles bleek uit onderzoek van Arvato Financial Solutions onder Europese online retailers.

Retailers zijn met name ge├»nteresseerd in uitbreiding naar Nederland, Zwitserland, Spanje, Belgi├ź en Duitsland.Veel retailers zijn huiverig over juridische kwesties die per land kunnen verschillen. Ze geven aan angstig te zijn dat er in sommige landen andere regels gelden waardoor zij een juridische misstap kunnen begaan.

Veel bedrijven werken samen met een partner om fraude te voorkomen. Door veranderingen in de technologie ontstaan er steeds meer mogelijkheden om fraude te plegen. Steeds meer online retailers treffen daarom maatregelen om fraude tegen te gaan. Denk hierbij aan het beheer van terugvorderingen, consumentenverificatie, het analyseren van data en door middel van Artificial Intelligence. Voor meer informatie over risk- & fraudemanagement kun je de website van Arvato bezoeken.

Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat consumenten op basis van een beschikbare betaalmethode een keuze maken bij welk bedrijf ze iets gaan kopen. Het is daarom van belang dat een bedrijf eerst onderzoek doet naar welke betaalmethoden consumenten behoefte hebben, dit kan namelijk per land verschillen. De keuze voor een bepaalde betaalmethode kan ook afhankelijk zijn van de strategie van het bedrijf. Sommige bedrijven kiezen er ook voor een beperkt aantal betaalmethoden aan te bieden om daarmee fraude te voorkomen.

Bijna alle ondervraagde bedrijven accepteren betalingen via creditcard en PayPal. Daarnaast betalen consumenten veel direct, dit is echter per land verschillend. Achteraf betalen heeft vooral de voorkeur in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Achteraf betalen wordt in Duitsland zelfs zo normaal gevonden dat het door consumenten als verdacht wordt gezien als een webshop dit niet aanbiedt.


Ga naar boven