2 augustus 2018

Europese webwinkels groeien in populariteit

Steeds meer Nederlanders shoppen bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de uitgaven bij Europese webwinkels in het eerste kwartaal van dit jaar 15 procent hoger liggen dan dezelfde periode in 2017. De totale opbrengst van die uitgaven ligt op bijna 400 miljoen euro.

Het aantal verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels steeg in het eerste kwartaal van 2018 zelfs met 22 procent ten opzichte van 2017. De omzet van Nederlandse pure webwinkels groeide in het eerste kwartaal met 19 procent. Nederlandse detailhandelsbedrijven die zowel fysiek als online verkopen hebben een omzetgroei van 26 procent ervaren. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide in het eerste kwartaal van 2018 met 2,7 procent.

Het CBS heeft deze resultaten gebaseerd op webwinkels die een omzet van minstens 100.000 euro per jaar genereren. Buitenlandse webwinkels die meer dan 100.000 euro omzetten aan Nederlandse consumenten zijn namelijk verplicht om btw-aangifte te doen. Dat betekent dus dat het totaal aantal bestedingen van de Nederlandse consumenten binnen de EU nog hoger zal liggen.


Ga naar boven