3 oktober 2018

Groei in online aankopen met AfterPay in het tweede kwartaal

AfterPay laat in Q2 2018 relatief de grootste groei zien in betaalmiddelen, zo bleek uit de onlangs gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monior. Het aantal consumenten dat gebruik gemaakt heeft van AfterPay is gestegen met 18%. Daarnaast is er een toename te zien in het aandeel van AfterPay in online aankopen en online bestedingen. Het marktaandeel van AfterPay is gestegen met 25%. Ook het marktaandeel in online bestedingen is gestegen, hierin is een toename van 33,3% te zien.

Er is een stijging in het aantal online shoppers die AfterPay minstens één keer hebben gebruikt. In Q2 2018 is dit 13%, waar dit in Q2 in 2017 10% was. Hieruit kan geconcludeerd worden dat online achteraf betalen steeds normaler wordt onder de online shoppers. iDEAL blijft de meest gebruikte betaalmethode, in het tweede kwartaal van 2018 heeft 87% van de online kopers minimaal één keer gebruik gemaakt van iDEAL. Het aantal creditcardbetalingen neemt af.

De groei in online aankopen is voornamelijk in de Food/Nearfood branche te zien. In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar is er een toename van 36%. Hiernaast is er een toename van 28% in de schoenen en personal lifestyle productgroep. Ook in de Telecom, Health & Beauty en kledingbranche is een stijgende lijn te zien in vergelijking met het 2e kwartaal van 2017.

Consumenten gebruiken nog steeds het meest hun laptop en desktop bij online aankopen. Van de online shoppers heeft 50% minimaal één keer een aankoop gedaan via hun laptop en 32% via hun desktop. Er is daarnaast ook een duidelijke toename in het gebruik van smartphones voor online aankopen. Waar in Q2 in 2017 32% van de online shoppers minimaal een keer via een smartphone een aankoop deed, is dit in Q2 in 2018 35%.

De belangrijkste reden voor consumenten om online te shoppen is voornamelijk gemak. Daarnaast zijn de 24-uurs bestelmogelijkheid, een groot assortiment en een lage prijs voor online shoppers voordelen om online te winkelen. Van de online shoppers is de meerderheid erg tevreden met hun online aankopen. Wanneer zij niet tevreden zijn kan dit te maken hebben met de nadelen die online shoppers ervaren tijdens het online winkelen. De meest voorkomende nadelen zijn dat ze hun product niet kunnen voelen of zien en de hoge verzendkosten.


Ga naar boven