14 december 2018

Hoe reduceer je retouren?

Retouren zijn een grote kostenpost voor webwinkels. Nederlanders retourneren het meest van alle Europeanen. Wat is de impact van retourneren? En hoe kun je er als webwinkel voor zorgen dat je het aantal retouren beperkt tot een minimum? Met data van onder andere AfterPay publiceerde NOS een online special over dit onderwerp: Retour Rumoer.

Achteraf betalen en retouren
De meeste retourzendingen bevatten online gekochte kleding. Bijna 40% van alle bestellingen in deze categorie wordt (deels) geretourneerd. In onze infographic Fashion returns and why they are not the enemy lees je hier meer over. Achteraf betalen verlaagt voor consumenten de drempel om te retourneren. Consumenten bestellen echter meer wanneer zij achteraf kunnen betalen. Uit onderzoek is gebleken dat ook na aftrek van deze retouren, consumenten meer artikelen houden dan wanneer zij vooraf zouden betalen. Hierdoor levert het de webwinkel netto meer verkopen op.

Verwachting – realiteit = retouren
Meer verkopen betekent meer omzet en doorgaans ook meer winst. Maar retouren hebben ook een impact op het milieu. Denk hierbij aan alle bestelbusjes die door ons land rijden om al deze pakketjes weer op te halen. Daarnaast hebben distributiecentra ruimte nodig om alle retourpakketjes tijdelijk te kunnen plaatsen en is er vaak extra verpakkingsmateriaal nodig om de geretourneerde artikelen weer te kunnen verkopen. Hoe kun je er dan voor zorgen dat er minder wordt geretourneerd? Door de juiste verwachting te scheppen bij de consument. Hoe beter deze vooraf kan inschatten of iets past en aan de verwachting voldoet, hoe minder er geretourneerd wordt. Dus: Verwachting – realiteit = retouren.

Digitaal pashokje
In Japan is een speciaal bolletjespak ontwikkeld dat je kunt koppelen aan een app om zo nauwkeurig je maten te meten. Hiermee kan de consument beter bepalen welke maat te bestellen. In Nederland zijn al veel webwinkels die je op basis van je afmetingen goed maatadvies kunnen geven. Ook zijn er verschillende apps die met de camera en sensoren in je telefoon lichaamsverhoudingen meten. Dit soort digitale innovaties kunnen helpen betere verwachtingen te scheppen, waardoor consumenten betere keuzes kunnen maken en uiteindelijk minder retourneren.


Ga naar boven