2 mei 2018

Merkvertrouwen belangrijk voor consument

De laatste tijd zijn er veel negatieve berichten in het nieuws geweest rondom webwinkels. Van nieuws over frauduleuze webshops tot onjuiste en onrechtmatige afhandeling van retouren. Vertrouwen in de verkopende partij wordt daarmee steeds belangrijker. Het aanbieden van verschillende betaalmethoden is een van de vele manieren om vertrouwen uit te stralen richting de consument.

Na het aanwezig zijn van de gewenste artikelen, is vertrouwen in een merk of retailer de belangrijkste reden voor een consument om te kiezen voor een (web)winkel, zo bleek uit onderzoek van PWC. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in de Global Consumer Insights Survey 2018. Maar hoe wek je het vertrouwen van de consument? Zeker als je net start of nog niet bekend bent bij het grote publiek is dit één van de belangrijkste vraagstukken.

Transparantie is in deze het sleutelwoord. Geef duidelijke informatie over bijvoorbeeld het retourproces of de verwachte levertijd. Ook reviews spelen een belangrijke rol, zowel negatieve als positieve. Een keurmerk is eveneens een teken van betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg, bekend onder 90% van de consumenten. Denk ook goed na over de inrichting van je check-out. Enkele inzichten over hoe je voorkomt dat consumenten het winkelwagentje verlaten vind je hier.

Je consument de keuze geven uit verschillende betaalmethoden straalt ook vertrouwen uit. Achteraf betalen geeft de consument een stukje zekerheid. Zo weet de consument zeker dat er pas betaald hoeft te worden na ontvangst van de bestelling. Geen gedoe meer met geld voorschieten wanneer bijvoorbeeld een deel van de bestelling weer teruggestuurd wordt. Dit zorgt er uiteindelijk juist voor dat een consument makkelijker meer bestelt en bij een positieve ervaring een volgende keer weer opnieuw bij je bestelt.

Eerder dit jaar heeft onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel in opdracht van AfterPay onderzoek gedaan naar beweegredenen van consumenten om wel of juist niet achteraf te betalen. De zekerheid dat men enkel betaalt voor het behouden deel van de bestelling geeft consumenten een stukje rust en het gevoel dat men controle heeft over de situatie. Dit is precies wat AfterPay consumenten wil bieden: de touwtjes in handen.

 

 


Ga naar boven