27 juli 2018

Nederlander retourneert volop

Nederlanders zijn Europees koploper in het retourneren van producten. RTL Z meldt dat de Nederlander het geen enkel probleem vindt om een broek terug te sturen wanneer deze toch niet aan de verwachting heeft voldaan. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van bezorgdienst DPD.

Het retourpercentage in Nederland ligt op 9 procent. Zeker de helft van die teruggestuurde producten bestaat uit kleding. Op de tweede plaats volgt Groot-Brittannië. Daar wordt 8 procent van de bestellingen teruggestuurd.  

Onjuiste verwachtingen

Er zijn verschillende redenen waarom in Nederland bijna één op de tien producten wordt geretourneerd. Zo blijkt dat kleding vaak niet aan de verwachting voldoet. Retourenspecialist
Alec Minnema geeft aan dat de verwachtingen hoog zijn wanneer de consument het product op de website ziet. Als de consument de kleding vervolgens daadwerkelijk in huis heeft blijkt het vaak toch tegen te vallen. Uit onderzoek van AfterPay is gebleken dat er verschillende manieren zijn om de consument een beter beeld te geven van het product. Wil je hier meer over weten, lees dan hier verder.

Gemak van retourneren

Meestal houdt de Nederlandse consument er van tevoren al rekening mee dat een deel van de bestelling terug wordt gestuurd. Kleding wordt bijvoorbeeld in verschillende kleuren en maten besteld om vervolgens alleen de juiste maat en kleur te behouden. Verder heeft de Nederlandse consument vertrouwen dat het bedrag van de geretourneerde producten daadwerkelijk wordt teruggestort.

Retouren extra kostenpost

Bij webwinkels zorgen de retouren voor veel extra kosten. De verzending moet worden betaald, het product is al uit de verpakking gehaald en er moet worden gecheckt of het product nog in orde is. Wist je trouwens dat uit ons retourenonderzoek is gebleken dat je retourvoorwaarden invloed hebben op het aantal retouren?


Ga naar boven