7 november 2018

Nederlanders waarderen nieuwsbrief per e-mail

Veel Nederlanders hebben zich in het afgelopen jaar op nieuwe nieuwsbrieven ingeschreven, maar liefst 82% deed dit. De redenen van inschrijving zijn om aanbiedingen en deals te ontvangen, vanwege een recente aankoop bij een webshop of om op de hoogte te blijven van de organisatie. Dit blijkt uit het Nationale E-mailonderzoek 2018.

Nederlanders worden getriggerd om iets te kopen na het ontvangen van een nieuwsbrief, 74% schaft na het ontvangen van een commercieel bericht iets aan. Het merendeel van de Nederlanders koopt daarnaast vaak iets online. Van deze groep koopt 46% maandelijks iets online, 21% doet dit wekelijks.

Welk communicatiemiddel voor persoonlijke communicatie wordt gebruikt is leeftijdsafhankelijk. Jonge Nederlanders tot 25 jaar gebruiken met name WhatsApp als persoonlijk communicatiemiddel, terwijl oudere Nederlanders vanaf 55 jaar dit juist via de e-mail doen.

Ondanks dat er duidelijk te zien is dat jongeren steeds minder gebruik maken van e-mail, ervaren zij het ontvangen van een gepersonaliseerde e-mail van een webshop als prettig. In deze mail willen zij het liefst informatie die aansluit op persoonlijke interesses en koopgedrag zien.

Nederlanders lezen steeds meer hun e-mail op hun smartphone, maar liefst 46% doet dit. De nummer twee is de laptop met 25%, erna volgt de desktop met 20% en de tablet met 9%. Er zijn verschillende momenten waarop Nederlanders hun e-mail lezen. Dit is voornamelijk tussen 07.00 -09.00 uur en tussen 19.00 - 21.00 uur. Nagenoeg alle Nederlanders checken hun mail dagelijks 1 tot 3 keer.

E- mail wordt door Nederlanders voor verschillende doeleinden gebruikt. Met name voor persoonlijke communicatie, communicatie met de overheid en om aankoopbevestigingen op te ontvangen. Transactiemails en verjaardagsmails zijn mailings die Nederlanders graag van webshops ontvangen. Daarnaast ontvangen Nederlanders veel e-mails met reclame erin. Als er gekeken wordt via welk kanaal ze graag reclame willen ontvangen is dat via hun e-mail en via de post.


Ga naar boven