6 december 2018

Nederlanders winkelen en betalen vaker online

Digitieners en Millenials staan steeds meer open voor een wereld zonder fysieke winkels. In deze digitale wereld, die zich veelal afspeelt op een smartphone, is ook het doen van betalingen met een smartphone meer gebruikelijk. Inmiddels gebruikt meer dan de helft van de Nederlanders een smartphone om te bankieren, bij Millenials ligt dit aantal zelfs op 80%.

Ruigrok Net Panel heeft onderzoek uitgevoerd naar het onlinegedrag van de Nederlander. Het onderzoek richtte zich op 4 verschillende doelgroepen, namelijk: Digitieners: 14-21-jarigen, Millennials: 22-36-jarigen, Generatie X: 37-56-jarigen en Babyboomers: 57-72-jarigen.

Uit het onderzoek komen opvallende resultaten met betrekking tot het onlinegedrag van Nederlanders naar voren. Het blijkt namelijk dat er een toename is in het gebruik van internet met smartphones, tablet en tv’s en een daling in het gebruik van laptops. De Millenials zijn de meest digitale generatie, ongeveer iedereen hiervan heeft een smartphone. 

Naast dat Nederlanders steeds meer online te vinden zijn shoppen ze ook meer online. Digitieners en Millenials kopen meer online. Het online winkelen is onder Millenials gestegen van 53% naar 70%. De helft van de Nederlandse online shoppers (52%) haakt af bij een webshop als er geen betaalmethode naar wens wordt aangeboden. IDEAL is nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel, maar ook PayPal, AfterPay en creditcard groeien volgens het onderzoek in gebruik. In 2017 maakte 17% van de totale doelgroep gebruik van achteraf betalen met AfterPay, in 2018 is dit 21%.

Het vertrouwen van Nederlanders in smartphonebetalingen neemt toe. Het afgelopen jaar zijn Digitieners en Millennials betalingen via de smartphone als veel veiliger gaan beschouwen. In Nederland bankiert 52% via een smartphone. Onder de Millenials is internetbankieren via een smartphone erg in trek, maar liefst 80% regelt bankzaken mobiel. Online betaalverzoeken afhandelen via bijvoorbeeld Payconiq, Bunq of Tikkie wordt steeds meer gebruikt. Dit is met name populair onder Digitieners (37%) en Millennials (41%).  


Ga naar boven