5 juni 2018

Neuropsychologie in je webwinkel

Wist je dat maar 5% van onze acties bestaat uit bewust gedrag? Als we al onze handelingen bewust zouden uitvoeren, zouden we enorm langzaam worden. Door inzicht te krijgen in hoe onze hersenen keuzes maken kun je bijvoorbeeld je communicatie optimaliseren of je webwinkel beter inrichten. Neurofied kwam vorige maand bij AfterPay langs om hier uitleg over te geven. Benieuwd hoe je dit kunt inzetten in je webwinkel?

Neurofied x AfterPay
Vorige maand kwam Neurofied langs bij AfterPay voor een workshop over ‘persuasive marketing’ gebaseerd op inzichten uit de neuropsychologie. Tijdens deze workshop werden meerdere neuropsychologische verschijnselen behandeld. Ook hebben we samen met hen gekeken naar de e-mails die wij consumenten sturen. De workshop heeft ons veel geleerd over hoe we onze communicatie kunnen verbeteren. Zo hebben wij al meerdere e-mails aangepast waarin we nu simpeler communiceren en op een andere manier praten tegen de consument.

Neurofied x je webwinkel
Kleine aanpassingen in je webwinkel kunnen grote invloed hebben op je conversie en dus ook je omzet. Door de volgorde van opties of artikelen aan te passen kun je bijvoorbeeld sturen op het doen van een aankoop of ander gedrag. Geld uitgeven activeert het pijncentrum in ons brein. De manier waarop je de prijs presenteert kan hier echter grote invloed op hebben. Een referentieprijs, bijvoorbeeld van x, nu voor y bedrag, heeft invloed op de perceptie van de prijs. De mogelijkheid om later te betalen is ook een pijnstiller. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het deel van ons brein dat verantwoordelijk is voor pijn minder actief is bij bovenstaande voorbeelden.

Het maken van een keuze moet niet te ingewikkeld zijn voor onze hersenen. Wanneer we meerdere opties voorgelegd krijgen, kiezen we het vaakst voor de standaardoptie. Wil je je consument een zo positief mogelijke ervaring geven? Bedenk je dan dat wij mensen van een ervaring alleen het hoogtepunt en het einde echt goed onthouden. Dit heet de peak-end rule. Zo zijn er veel neuropsychologische concepten die je wanneer je ze begrijpt, kunt inzetten voor het optimaliseren van je webwinkel, service en communicatie.

Benieuwd hoe je deze combinatie van marketing en neuropsychologie kunt toepassen? Stuur dan gerust een bericht naar Applied Neuromarketing Agency Neurofied. Wanneer je aangeeft dat je via AfterPay komt krijg je 10% korting op een workshop in neuropsychologische conversie-optimalisatie!


Ga naar boven