14 juni 2018

Ook in 2018 blijft de online omzet groeien

Thuiswinkel.org heeft onlangs de Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2018 naar buiten gebracht. Hierin worden zowel de resultaten van het eerste kwartaal van 2018 als de verwachtingen over het geheel van 2018 gedeeld. Naar verwachting zal, ten opzichte van 2017, de gehele online omzet dit jaar met 17 procent stijgen naar ruim 26 miljard.

In het eerste kwartaal van 2018 lag het aandeel van online aankopen binnen het segment Media & Entertainment het hoogst met 58 procent. Binnen de segmenten IT, speelgoed en telecom lag dat percentage rond de 50 procent. Met uitzondering van Sport & Recreatie heeft ieder ander segment ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017 een groei doorgemaakt wat betreft het aandeel van online aankopen. Het aandeel van online aankopen binnen het segment Sport & Recreatie is in het eerste kwartaal van 2018 met 5 procent gezakt naar 15 procent.

Als naar het profiel van de online koper in het eerste kwartaal wordt gekeken blijkt dat de man/vrouw verhouding precies in evenwicht is. De leeftijdscategorie 50-64 is met 25 procent de groep die het meest online winkelt, de categorie 15-29 volgt met 24 procent. Ook is er gekeken naar de grootte van de huishoudens en het aandeel in online aankopen. Huishoudens met een grootte van twee personen hebben met een aandeel van 39 procent veruit het grootste aandeel in online aankopen. eenpersoonshuishoudens volgen op afstand met 23 procent. De huishoudens met een grootte van drie of vier personen liggen beide op een aandeel van rond de 15 procent. Huishoudens van vijf of meer personen hebben een aandeel van 7 procent.

Meer dan 80 procent van de online kopers is tevreden over het doen van online aankopen. Bij de behouden online koper blijkt dat percentage zelfs op meer dan 90 procent te liggen. Van de nieuwe online kopers is 75 procent tevreden. Bij de verloren kopers in het eerste kwartaal ligt het percentage tevredenen op 82 procent.

Over heel 2018 verwacht thuiswinkel Thuiwinkel.org uiteindelijk een totaal van 240 miljoen online aankopen met een totale omzet van 26,30 miljard. Dat zou een groei van 19 procent betekenen op de online aankopen van 2017 en een groei van 17 procent op de online bestedingen ten opzichte van 2017.

 

 


Ga naar boven