11 mei 2018

PostNL ziet omzet uit e-commerce stijgen

PostNL publiceerde afgelopen week de cijfers van Q1 2018. De omzet steeg ten opzichte van vorig jaar naar 875 miljoen euro, de winst daalde naar 14 miljoen euro. PostNL blijft een financieel gezond bedrijf en zag vooral haar omzet behaald uit e-commerce stijgen.

Het aandeel van de omzet behaald uit e-commerce is gestegen naar 42%. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 34%. PostNL heeft als doel om in 2020 de helft van haar omzet uit e-commerce te halen. Ondanks de stijging in de omzet (+0,5%) ten opzichte van vorig jaar, bleef de winst achter (-66%) . De daling in de winst werd echter verwacht door PostNL.

PostNL wil voorzien in de groeiende vraag van consumenten om meer controle te hebben op het moment van levering of ophalen. Volgens de presentatie van het postorderbedrijf willen ze enkele nieuwe diensten aanbieden. Met delivery on demand kan de consument een specifiek tijdsframe op een zelfgekozen dag kiezen waarop de bestelling wordt geleverd. Via pick-up on demand wil PostNL landelijk retourzendingen ophalen. Een andere nieuwe dienst is instant delivery. Hiervoor zal een pilot gestart worden waarmee in stedelijke gebieden binnen 2 uur bezorgd wordt.

Door het aanbod van diensten verder uit te breiden, nauwer te gaan samenwerken met partners werkzaam in de e-commerce en het nog beter benutten van hun netwerk, wil PostNL de beoogde omzetgroei realiseren. 

Bron: Q1 2018 Results (PostNL)

Ga naar boven