4 juli 2018

Verwachting – realiteit = retouren

Als fashion retailer wil je producten in je webwinkel zo mooi mogelijk presenteren. Vaak wordt modelfotografie gebruikt om een goed beeld te geven van hoe producten eruitzien wanneer ze gedragen worden. Maar wist je dat de manier waarop je kleding online presenteert en met name de wijze van fotografie grote invloed kan hebben op je retourpercentage? Ons retourenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met retourenspecialist Dr. Alec Minnema heeft hierover enkele inzichten gegeven. Je vindt de resultaten van dit onderzoek samengevat in deze infographic.

Het heeft eigenlijk alles te maken met het creëren van realistische verwachtingen. In een fysieke winkel heeft je klant de mogelijkheid om de stof te voelen en te kijken hoe het kledingstuk staat. Vanaf een scherm is dat een stuk lastiger. Je klant moet een goed beeld kunnen vormen van het product, zodat de verwachting klopt. Wanneer de verwachting overeenkomt met de realiteit, zul je veel minder geretourneerde artikelen ontvangen. Wist je trouwens dat de retourtermijn ook invloed heeft op het aantal retouren? Daarover lees je hier meer.

Zorg voor een zoomfunctionaliteit
Een zoomfunctionaliteit geeft de consument de mogelijkheid om producten tot in detail te bekijken. Eventuele onzekerheden worden hiermee beperkt of zelfs helemaal weggenomen. Dankzij het inzoomen ziet men meer details en heeft de consument een betere en meer realistische verwachting. Wanneer de consument het bestelde kledingstuk uit de doos haalt zal deze dus voor minder verrassingen komen te staan. De verwachting is (ongeveer) gelijk aan de realiteit, waardoor de kans groter is dat er niets retour gaat. Zoomfunctionaliteit gecombineerd met productfotografie zorgt voor minder retouren en meer netto verkopen.

Modelfotografie schept onrealistische verwachting
Foto’s waarbij een model de betreffende kleding draagt hebben een negatieve invloed op het retourgedrag. Modelfoto’s scheppen onrealistische verwachtingen bij de consument. Het bestelde T-shirt blijkt bijvoorbeeld heel anders te zitten dan op de foto met het model te zien was. Hoewel zulke foto’s het aantal aankopen doen stijgen, neemt het aantal retouren zodanig toe dat je onder de streep minder netto verkopen hebt.

Voor een fashion retailer is het dus niet alleen van belang om bij de weergave van een product de toename van de verkopen in gedachte te hebben. Het doen afnemen van retouren is ook een belangrijke factor om mee te nemen in besluitvorming over het weergeven van een product.

Wil je meer informatie over ons retourenonderzoek? Stuur gerust een bericht naar onze afdeling Marketing voor meer inzichten. Ook kun je de presentatie bekijken die wij over dit onderwerp gaven tijdens Emerce Fashion 2018.


Ga naar boven