23 augustus 2018

Vijf-sterren-rating geen verkoopgarantie

Goede reviews zijn voor consumenten vaak een extra push om tot aankoop van een product over te gaan. Het krijgen van een 5-sterren-rating is bij veel bedrijven dan ook het streven. Toch zijn consumenten niet per sé gevoelig voor de hoogst mogelijke rating, ze nemen meestal al genoegen met een rating van drie tot vier sterren.

Uit onderzoek van Trustpilot blijkt dat het grootste deel van de consumenten de aankoop overweegt als de potentiele bestelling vier sterren heeft (78 procent). Wanneer een product een 5-sterren-rating heeft, neemt juist een kleiner deel de aankoop in overweging (72 procent). Ruim twee derde vindt een rating van drie sterren ook aanvaardbaar. Wanneer de review onder de drie sterren komt blijkt de interesse in het product wel drastisch te verlagen, dan blijft de interesse bij die ratings op maximaal 10 procent steken.

Volgens Chris van Dongen, team lead Benelux markets bij Trustpilot, vinden consumenten het juist fijn als er ook minder positieve reviews over een product te vinden zijn. Dit geeft hen het gevoel dat het bedrijf niets te verbergen heeft. Zo laten bedrijven zien dat ze open staan voor de mening van de consument en open staan voor verbetering.


Ga naar boven