30 augustus 2018

Visual search steeds vaker toegepast

Webshops zijn constant bezig met innovaties op hun site om hun verkopen verder te stimuleren. Daarbij is visual search op dit moment een van die ontwikkelingen die steeds vaker wordt toegepast. Vooral de fast fashion merken maken al volop gebruik van visual search.

Met deze functie vervangen afbeeldingen de woorden in de zoekmachine. Visual search geeft de shopper de mogelijkheid om bepaalde kledingdetails te selecteren die de shopper graag in de kleding terugziet. Op basis van die criteria worden dan een aantal kledingstukken geselecteerd die binnen deze criteria passen. Daarnaast is het mogelijk om foto’s te uploaden waarna de kledingstukken worden gedetecteerd en bijvoorbeeld een vergelijkbaar shirt wordt aangeboden. Veel webshops ervaren hierdoor een toename in verkopen en een hogere gemiddelde verkoopwaarde.

Visual search heeft vooral als voordeel dat bezoekers geen termen hoeven te gebruiken maar afbeeldingen zien van details en deze kunnen aanvinken. Veel shoppers hebben bijvoorbeeld nog nooit van bepaalde modetermen gehoord terwijl ze wel weten hoe die termen eruit zien. Op die manier vergemakkelijk je dus het bezoek van de consument.

Fast fashion merken maken graag gebruik van deze functie omdat zij te maken hebben met een snel veranderend assortiment en shoppers die op zoek zijn naar een specifieke trend. En doordat die trends heel snel veranderen weten ze dan niet de bewoording voor zo’n bepaald fashiondetail.

Bron: Glossy


Ga naar boven