17 augustus 2018

Voice shopping slaat niet aan

Bij de introductie van de slimme luidsprekers hadden de ontwikkelaars hoge verwachtingen van voice commerce. In enkele jaren zou het aantal aankopen via de smart speakers oplopen tot zeker 45 miljard euro. Tot op heden lijken deze cijfers echter iets te rooskleurig geschetst.

Slechts 2 procent van de gebruikers van Alexa, de slimme luidspreker van Amazon, maakte in 2018 tot op heden gebruik van voice shopping. Naar verluidt zijn er ruim 50 miljoen exemplaren van Alexa in gebruik. Van die kleine groep die de functie heeft gebruikt laat het overgrote deel het ook nog eens vaak bij die ene keer. Wel wordt Alexa voor het tracken van hun bestelling gebruikt, ongeveer 20 procent maakt gebruik van deze functie. Deze informatie komt van twee personen die inzicht hebben gekregen in de interne cijfers van Amazon.

Het spelen van muziek, het zetten van wekkers en simpele vragen over bijvoorbeeld het weer zijn functies die veel vaker worden gebruikt voor deze smart speakers. Wanneer er wel gebruik wordt gemaakt van de voice shopping gaat het voornamelijk om huishoudelijke spullen als keukenrollen en wasmiddel.

Toch moet deze informatie met een kritisch oog bekeken worden. Zo wees een recente studie uit dat ruim 26 procent van de volwassenen in de VS wel eens gebruik heeft gemaakt van voice shopping. Zeker 16 procent zou zelfs maandelijks gebruik maken van deze functie. Of voice shopping in de toekomst wel de vooraf voorspelde cijfers gaat waarmaken blijft de vraag. Bij bepaalde aankopen hechten consumenten er nou eenmaal waarde aan om diepere research te doen naar het product zelf.

Bron: The Reality Behind Voice Shopping Hype


Ga naar boven