2 augustus 2019

Achteraf betalen in top 3 betaalwijzen online shoppen

De Nederlandse e-commercemarkt zit nog steeds in de lift. Waar het aantal online shoppers redelijk gelijk blijft, doen we steeds meer aankopen per persoon. Er is een duidelijke verandering zichtbaar in de manier waarop we betalen en de devices die we gebruiken bij het online shoppen. De smartphone speelt bijvoorbeeld een steeds grotere rol. Hoe betalen Nederlanders graag online? En hoe ziet de gemiddelde online shopper eruit? De Thuiswinkel Markt Monitor van Q1 2019 geeft antwoord op deze vragen.

Betalen voor online aankopen
Van alle shoppende Nederlanders betaalde 15% minstens één aankoop achteraf via AfterPay. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 61 miljoen online aankopen gedaan, waarvan 5% met AfterPay. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooraf betalen met iDEAL en betalingen met een creditcard worden het vaakst gebruikt. Achteraf betalen heeft inmiddels een derde plek ingenomen bij het betalen van online aankopen. Daarna volgen PayPal, eenmalige machtiging en pinnen bij ontvangst.

De online shopper in beeld
Het aantal online shoppers in Nederland groeit nauwelijks, zowel vorig jaar als dit jaar betreft dit 84% van de bevolking. Er zijn bijna evenveel mannelijke als vrouwelijke online kopers. Wel zijn er grote verschillen zichtbaar in waar zij hun online aankopen doen. Mannelijke shoppers zijn oververtegenwoordigd in IT (65% man vs. 35% vrouw) en Consumentenelektronica (54%). Vrouwen shoppen vooral veel in de branches Kleding (62%), Health & Beauty (61%) en Schoenen & Lifestyle (59%).

Online aankopen blijven toenemen
Het aantal online aankopen neemt nog steeds toe. In Q1 2019 deden we met zijn allen 61 miljoen aankopen, dit is 8% meer dan vorig jaar. Ook werd er online 8% meer besteed. In het eerste kwartaal deden we gemiddeld 4,4 aankopen per persoon à €70,56 per aankoop.

Wanneer we kijken naar de verschillende branches is de grootste groei te zien bij Sport & Recreatie (+72%), vooral doordat hier per aankoop meer geld wordt uitgegeven. Ook Food/Nearfood en Home & Garden doen het online steeds beter, zowel door meer consumenten als een hogere besteding per aankoop.

Smartphone populairder als shopping device
Waar de smartphone in Q1 2018 nog goed was voor 14% van de online aankopen, is dat dit jaar gestegen naar 20%. Vooral het aantal aankopen vanaf een desktop en laptop neemt af. De tablet wordt evenveel gebruikt, voor 15% van de aankopen. Voor duurdere aankopen wordt in verhouding wel vaker een desktop of laptop gebruikt. Zo werd 38% van de online aankopen gedaan via een laptop, maar was 46% van alle online bestedingen afkomstig van een laptop.


Ga naar boven