29 mei 2019

De kansen van retourenmanagement

Iedere webshop heeft ermee te maken: retouren. De gemiddelde retourpercentages verschillen flink per branche, met name in de fashionbranche zijn de aantallen hoog. Retourpercentages lopen hier soms op tot wel 40 of 50%. Wat kun je als retailer zelf doen om invloed uit te oefenen op je retouren? Retourenmanagement biedt mogelijkheden op drie gebieden: voorkomen, gemakkelijker maken en opnieuw verkopen.

Voorkomen
Om retouren te voorkomen, of in ieder geval zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk de juiste verwachting te creëren: Verwachting – realiteit = retouren. Productfotografie, productvideo’s en voldoende productinformatie spelen een grote rol bij het creëren van de juiste verwachting. Een centraal PIM systeem dat automatisch de webshop voedt met alle artikelinformatie kan daarbij veel efficiëntie bieden. Naast het managen van verwachtingen heeft ook de retourtermijn invloed op het aantal retourzendingen. Onderzoek heeft aangetoond dat een langere retourtermijn zorgt voor minder retouren.

Meer weten over productinformatiemanagement? In deze whitepaper van Logic4 lees je er alles over.

Gemakkelijker maken
Maak je retourbeleid makkelijk en aantrekkelijk voor je klant. Onderzoek van PostNL heeft aangetoond dat 2 op 3 online shoppers het retourbeleid bekijken voor ze overgaan tot een aankoop Zorg ervoor dat de uitleg over het retourproces makkelijk vindbaar is op je website en gebruik begrijpelijke taal. Een klantvriendelijk retourbeleid geeft in ieder geval informatie over de retourtermijn, de duur van het retourproces en de eventuele kosten voor het retour sturen. Je maakt het je klant nog makkelijker door hem op de hoogte te houden van de status van de bestelling binnen het verzend- en retourproces. 35% van de online shoppers geeft aan duidelijke informatie over de status van de retourzending belangrijk te vinden bij het retourbeleid.

Opnieuw verkopen
Een efficiënt retourproces is key. Hoe sneller de verwerking van retouren, hoe sneller het product weer verkocht kan worden. Je kunt ook een tweedehands hoek inrichten binnen je webshop, een product verloten onder volgers op social media of medewerkers of een externe partij geretourneerde spullen op laten kopen.


Ga naar boven