11 april 2019

De toenemende populariteit van achteraf betalen

Nederland telde in het laatste kwartaal van 2018 12,1 miljoen online shoppende consumenten. Deze consumenten deden 70,4 miljoen online aankopen en besteedden in totaal 7,2 miljard euro. Van al deze online shoppers betaalde 15% minstens een keer met AfterPay. Zowel het marktaandeel van AfterPay als het aantal AfterPay-gebruikers steeg vorig jaar met 25%. Waarom is achteraf betalen zo populair?

De voordelen van achteraf betalen
Online shoppers vinden het fijn om hun bestelling op hun gemak thuis te kunnen bekijken, proberen en ervaren. Waar men in de fysieke winkel eerst iets kan voelen en proberen in het pashokje, is met online shoppen het pashokje verplaatst naar het huis van de consument. Achteraf betalen geeft online shoppers daarnaast de vrijheid om bijvoorbeeld meerdere maten te bestellen, thuis te beoordelen welke past, de niet passende maat terug te sturen en enkel te betalen voor het behouden deel van de bestelling.

Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel deed in 2018 onderzoek naar motivaties van consumenten om achteraf te betalen. De volgende beweegredenen werden als meest belangrijk genoemd:

  • Betalen komt pas na beoordeling van de bestelling (42%)
  • Niet nodig om geld voor te schieten, zeker als men vermoedt iets te retourneren (32%)
  • Geeft een vertrouwd gevoel, met name als men niet bekend is met de webwinkel (29%)
  • Zelf bepalen wanneer men betaalt (21%)

Makkelijk met retouren
‘Het komt weleens voor dat ik meerdere jurken bestel, met de intentie om er maar een of twee te houden. Het is fijn om geen geld voor te hoeven schieten en alleen te betalen voor wat ik daadwerkelijk houd’, aldus een AfterPay-gebruiker. AfterPay-gebruikers kunnen zelf een factuur pauzeren met de AfterPay app wanneer zij (een deel van) een bestelling retourneren. Zo heeft de webwinkel tijd om de retourzending te verwerken en kan de consument rustig wachten tot de factuur is aangepast.

Kosten webwinkel grootste nadeel
Online shoppers geven echter wel aan dat achteraf betalen een stuk minder aantrekkelijk is wanneer hier kosten voor worden gerekend. Van de AfterPay-gebruikers geeft een derde aan dit reden te vinden om niet te kiezen voor achteraf betalen. Daarnaast zijn er online shoppers die bang zijn een betaling te vergeten of over het hoofd te zien. Met de AfterPay app kan men echter zelf een betaaldatum kiezen en agenderen. Zo houdt de consument de touwtjes in handen.

Bron: Onderzoek Ruigrok NetPanel.


Ga naar boven