22 februari 2019

Duurzaam en flexibel pakketten verzenden en retourneren

Nederlanders zijn Europees kampioen online bestellen én retourneren. Al dit pakketjesverkeer zorgt voor veel CO2-uitstoot. Welke opties zijn er om dit proces duurzamer en flexibeler te maken? 
 
‘Vandaag besteld is vandaag in huis! Is je bestelling niet goed? Stuur het gratis terug’. Steeds meer webwinkels bieden een dergelijke service aan. Wanneer consumenten hun pakketje retourneren kost dit gehele proces de webwinkel zo’n 12,50 euro. Naast dat retourzendingen hoge kosten met zich meebrengen, heeft het ook een impact op het milieu. Kartonnen dozen bevatten vaak meer lucht dan artikelen, waardoor deze meer ruimte innemen dan nodig is. Dit neemt weer veel ruimte in beslag in de bestelbus, waardoor de bezorger vaker heen en weer moeten rijden wat weer zorgt voor extra CO2-uitstoot. Allemaal niet heel duurzaam. 
 
Er zijn gelukkig steeds meer bedrijven en initiatieven die het mogelijk maken voor online retailers om pakketten flexibel naar de consument te verzenden. Hoe beter het bezorgmoment kan worden afgestemd op de behoefte van de ontvanger, des te kleiner de kans dat de bezorger en ontvanger elkaar mislopen. Dit scheelt een hoop pakketjes die niet geleverd kunnen worden en dubbele ritten voor hetzelfde pakket. Wanneer de consument een bestelling plaatst voor 23:59 uur is deze vaak al de volgende avond al thuis. Plaatst de consument een order voor 10:00 uur, dan kan het pakket diezelfde avond nog worden verwacht. Deze manier zorgt voor een hoge conversie, snellere levering en een vermindering van het aantal mislukte leveringen en dus ook dubbele bezorgpogingen.
 
Naast flexibele bezorgopties willen consumenten ook  gemak in de wijze waarop ze hun pakketten retourneren. Om dit proces duurzamer te maken kan men bij PostNL bijvoorbeeld het retourpakket meegeven aan de pakketbezorger (wanneer het pakket ook door hen is geleverd). Dit bespaart de bezorger extra vervoer, dus minder CO2-uitstoot, en de consument een ritje naar een afleverpunt. 
 
Wil je meer weten over het verminderen van retouren? Bekijk dan hier onze infographic of lees hoe je retouren vermindert door de juist verwachting te creëren.
 
Bron: SendCloud & NOS
 

Ga naar boven