11 januari 2019

E-commerce trends voor 2019

In de afgelopen jaren is er een duidelijke toename in het online winkelen in Nederland te zien. Maar hoe kun je nou meeprofiteren van deze trend als online verkoper? Deze 10 e-commercetrends voor 2019 kunnen je op weg helpen. 

Trend 1 Toename van het smartphoneshoppen
Smartphoneshoppen neemt steeds meer toe, vooral in Azië, daar zijn maar liefst 500 miljoen smartphoneshoppers. Ook in Nederland groeit het aantal smartphoneshoppers snel, ieder jaar is er een toename van 50%.

Trend 2 Smartphone wordt gebruikt om te oriënteren in webshops
Webshops worden vaker smartphone vriendelijk. Vooral in de oriëntatiefase speelt een gebruiksvriendelijke mobiele webshop een essentiële rol. Klanten oriënteren zich dan op de webshop zelf naar het beste product, de beste deal en bekijken reviews.

Trend 3 Minder visueel online
In 2019 ligt de focus meer op mobiel. Steeds meer bedrijven gaan hun sites als het ware ‘uitkleden’. Daarmee wordt gedoeld op de website zo aan te passen dat het de beste ervaring geeft op een mobiele telefoon en minder visueel wordt.

Trend 4 Apps gaan verdwijnen
Eerdere trends voorspelden al dat er meer online wordt geshopt. Steeds minder mensen zullen voor het online winkelen een app downloaden. Het downloaden van apps wordt daarom in 2019 minder populair.

Trend 5 Progressive Web Apps
In 2019 zullen de Progressive Web Apps toenemen. Dit houdt in dat een klant een mobiele website met bepaalde functionaliteiten van een app te zien krijgt.Progressive Web Apps maken het de klant makkelijker omdat zij dan geen apps meer hoeven te downloaden.

Trend 6 Social selling
Op steeds meer social media platformen wordt de mogelijkheid gegeven producten te kopen. Deze trend zal in de aankomende jaren een nog veel grotere vlucht nemen. Facebook maakte het al eerder mogelijk te targetten. Instagram biedt sinds kort de optie om producten in afbeeldingen te taggen.

Trend 7 Headless commerce
In de aankomende jaren zullen bedrijven vaker de frontend en backend van hun website veranderen. Met headless commerce worden deze disciplines van elkaar gescheiden met behulp van een API, waardoor developers meer flexibiliteit in vormgeving hebben en consumenten gebruik kunnen maken van een beter presterende website.

Trend 8 Voice Search
Door de introductie van Google Home gaan er in de aankomende jaren vaker spraakgestuurde zoekopdrachten worden uitgevoerd. In Amerika nemen meerdere ketens al spraak gestuurde opdrachten van consumenten aan. In 2019 zullen deze opdrachten in Nederland gaan toenemen.

Trend 9 Steeds meer chatbots
Steeds meer bedrijven gebruiken customer service bots om klantcontact op te vangen. In 2019 zullen deze bots aansturen op conversies door samen te werken met CRM-systemen en e-commerce platforms. Bots kunnen slimmer worden door data. Maar ook door machine learning en artificial intelligence, aan de hand hiervan kunnen bots toekomstig koopgedrag voorspellen.

Trend 10 Persoonlijke aandacht
Doormiddel van Customer Data Platforms (CDP) is het steeds makkelijker interne en externe data te koppelen. Hierdoor ontstaat een vollediger klantprofiel en is het makkelijker advertenties te personaliseren. Het personaliseren hiervan gaat in 2019 een belangrijke rol spelen.


Ga naar boven