19 maart 2019

Marktaandeel AfterPay met 25% gegroeid

In Q4 2018 telde Nederland 12,1 miljoen online shoppende consumenten. Deze consumenten deden 70,4 miljoen online aankopen en besteedden in totaal 7,2 miljard euro. Van al deze online shoppende consumenten betaalde 15% met AfterPay. Zowel het marktaandeel van AfterPay als het aantal AfterPay-gebruikers steeg vorig jaar met 25%.
 
Marktaandeel AfterPay groeit met 25%
Het aantal online aankopen is ten opzichte van Q4 2017 met 14% gegroeid. Als grootste voordeel van online shoppen wordt het gemak om thuis te bestellen genoemd. Het grootste nadeel is het niet kunnen zien of voelen van een product. Van alle online aankopen in Q4 2018 werd 5% via AfterPay betaald, dit is een stijging van 25%. Het aantal betalingen via creditcard, eenmalige machtiging en PayPal nam juist iets af vorig jaar. 
 
Aantal AfterPay-gebruikers stijgt met 25%
De populariteit van achteraf betalen blijft groeien. In Q4 2018 is het aantal consumenten dat minimaal één online aankoop achteraf betaalde met AfterPay gestegen met 25%. In Q4 2017 was dit 12% van de online shoppers, in Q4 2018 was dit 15% van de online shoppers. Het aantal online shoppers dat een betaling via iDEAL heeft gedaan is gelijk gebleven, het aantal mensen dat heeft betaald via PayPal of acceptgiro nam af. De gemiddelde online shopper deed in Q4 2018 5,8 online aankopen, in Q4 2017 waren dit gemiddeld 5,1 aankopen per persoon. Het aantal online aankopen steeg het meest in de Food/Nearfood (+24%) en Pakketreizen (+20%).
 
Smartphone-aankopen laten forse stijging zien
In Q4 2018 heeft ruim een derde (35%) van alle online shoppers minstens één online aankoop gedaan via een smartphone. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De smartphone is het enige device met een toename in aankopen. Het aantal aankopen vanaf een laptop of desktop nam af, het aantal aankopen via tablet bleef gelijk.
 
 

Ga naar boven