18 februari 2019

Wijze lessen uit het shopgedrag tijdens het ‘Holiday Season’

Het ‘Holiday Season’ is een van de hoogtepunten binnen de e-commercesector, zeker in Amerika. De miljarden dollars stromen binnen en blijven ieder jaar weer stijgen. Welke inzichten zijn er verkregen? En wat zijn de wijze lessen voor dit najaar?  
 
In de periode tussen Thanksgiving en Cyber Monday deden er alleen al 165,8 miljoen Amerikaanse consumenten een online aankoop. Een weekend met een schatkist vol aan data over wat consumenten kopen en hoe zij online winkelen. Gedurende het volledige Holiday Season, van 1 november t/m 31 december, is er naar schatting 1 biljoen dollar aan omzet gedraaid. De e-commercesector blijft groeien en de consumenten omarmen online shoppen in steeds grotere getale. Maar, welke lessen kunnen we halen uit het hopgedrag van Amerikanen tijdens het Holiday Season? En waar kan er gedurende de rest van het jaar rekening mee gehouden worden?
 
Omnichannel commerce werkt heel goed. Dit gaat verder dan op alle kanalen aanwezig zijn. In de toekomst moet het mogelijk zijn om binnen de customer experience zonder onderbrekingen te kunnen switchen van het ene interactiepunt naar het andere – en weer terug. Wanneer een consument bijvoorbeeld op de website van een fashionwinkel het aanbod aan jassen bekijkt, moet hij kunnen switchen naar de fysieke winkel. In de fysieke winkel moet de consument de jas van zijn voorkeur in het echt kunnen bekijken. In de winkel vergelijkt de consument direct de verschillende modellen op zijn telefoon. 
 
Stel: de consument wil een model dat helaas niet op voorraad is, maar wel bij een andere winkel in de buurt. De verkoopmedewerker bestelt het gewenste model dat vervolgens direct bij de klant thuis wordt afgeleverd. Deze hybride vorm van winkelen wordt steeds populairder en de shoppers blijken nog meer uit te geven. Zo gebruikt maar liefst de helft van de consumenten in de fysieke winkel een smartphone om productinformatie op te zoeken. De informatie zoeken zij op via de zoekfunctie in de webshop. Deze functionaliteit wordt steeds meer gebruikt door online shoppers. Het aantal zoekopdrachten binnen een webshop nam dit jaar toe met maar liefst 27 procent. 
 
Bron: Emerce
 

Ga naar boven